m/s Bärö på tvärgående

Idag gick m/s Bärö på tvärgående linjen. Den såg så liten och bortkommen ut när den la till i Långnäs. Som jämförelse ska jag visa min bild från i vintras när jag fotograferade de andra färjorna som brukar ligga i Långnäs. Till och med lilla Grisslan ser stor ut i jämförelse. Det märktes också att besättningen var lite ovan vid att hämta folk i Långnäs. Ingen visade att man skulle köra ombord, utan anarki rådde. Jag stod först efter en lastbil. En lastbil stod i andra filen. De körde åt olika håll. Bilarna efter mig körde före mig, en åt vart håll och sen körde jag när jag inte fick någon indikation på vad jag skulle göra. Det gick ju bra hur som helst ändå, eftersom alla som stod i kön åker denna väg alla veckor. Jag hade ju hört att folk klagat på att det skulle ta tid, så jag hade laddat upp med mat i bilen och till och med en ljuslykta för värmens skull, ifall jag skulle vara tvungen att bli där i timtal. Jag hade lika mycket kläder på mig som när vi är på isen, förutom värmehalaren då, men lika mycket underkläder. Jag hade också laddat upp med en ny Dexterbok på paddan. Jag är på fjärde boken nu. Här är en bild på isen, så det var uppladdat för en längre resa. Det gick dock riktigt bra. Vi var bara 35 minuter försenade och jag hann inte börja frysa alls. Jag somnade till och med en stund och insåg inte ens att det var ljusskenet från Snäckö som syntes på håll när vi började närma oss. En trevlig överraskning sålunda. Jag var hemma någorlunda tidigt, och då hade jag skjutsat hem två flickor som behövde skjuts upp till byn. Nu sitter jag med Helge bredvid mig och brasan tänd och njuter av ett glas vin. Mats hade lagat god mat när jag kom hem, så nu är det bara att njuta av fredagskvällen. I morgon ska jag hugga ved så att det står härliga till.

Kommentarer

Populära inlägg