Hedningsstenarna

I morse när vi vaknade låg det ett tjockt lager snö på allting. Dessutom blåser det storm. Det är riktigt vårväder med andra ord. Mats åkte iväg på Ålandsmässan. Han fick säkert rulla lite på Delet, men han blir ju inte sjösjuk, så det gör ju inte så mycket då. Jag har istället försökt få något uträttat här hemma. Jag behövde inte dammsuga, för det hade Mats gjort igår. Däremot har jag tvättat kläder och vikt kläder och lagt undan kläder. Jag har också varit ute och promenerat idag. Jag vill försöka få tid till det nästan alla dagar nu, eftersom det är så skönt att vara ute och röra på sig. Jag hölls knappt på vägen ibland, kändes det som, eftersom blåsten var så stark, men nog kom jag hem idag med. Jag gick 6,5 km. Jag gick förbi hedningsstenarna och kom på att jag ju skulle kunna ta lite snöbilder där nu. Dessa flyttblock från istiden, som alltid har kallats hedningsstenarna i vår familj i alla fall, finns i närheten av huset där mina morföräldrar bodde när jag var liten. Vi plockade alltid bär och svamp runt dem. Det växer fina lavar också, eftersom de får stå ifred. Jag måste också ta en bild rätt mot solen, så att man ser hur skymd den var i morse. Bilden är tagen vid Österåker. Och åt andra hållet, mot Fälberg: Det var min promenad. Snön smälter allt vad den orkar nu, så den är väl borta i morgon, men nu är det ljust och fint och faktiskt lite soligt igen. Vi har haft besök av domherrar, blåmesar, grönfinkar och talgoxar vid fågelbordet idag. En trast satt till och med där ett tag. Det är skönt att få vara inne och njuta av lördagen nu. Jag ska tända ljus och en brasa och läsa en stund, tror jag minsann.

Kommentarer

Populära inlägg