Vårmorgon

Igår travade Mats in den sista veden i lidret, så att vi fick de sista häckarna lediga. Jag fick också min pilbalja tillbaka. Jag hade tänkt lägga pil i blöt redan idag, men kom sen på att pilen ju är i Lemland, eftersom jag tänkte lägga i blöt där i höstas. Det blev aldrig någon balja där, men pilen är ju där fortfarande. Jag får lägga i blöt nästa vecka i stället, så är pilen klar lagom till påsklovet. Det blir bra. I morse steg vi upp klockan 6.30 enligt klockan, men eftersom det var sommartid blev det en timme senare. Mats ställde om väggklockan, men det kändes ändå konstigt att dricka kaffe så sent. Vi hade bestämt oss för att trava sista årsveden i en häck i Bäcking. Vi drack kaffe och for dit och var i alla fall klara redan lite över tio. Det gick fortare än vi trodde. Här kör Mats med årets sista vedhäck. Den får stå på berget i Bäcking och torka, så hämtar han den nästa vecka sen när den är lite lättare att köra på. Vi hade ju lite tid och bestämde oss därför att gå på en promenad på Prästesbergen. Det är en sådan fin vårdag och det var väldigt fint uppe vid vandringsleden. Det är ändå bara 4 grader varmt, så det är inte så kvalmigt ännu heller, vilket är skönt. Här är en bild av Delet på långt håll. Man skulle egentligen ta bort alla tallar som har vuxit upp, för snart kan man inte se sjön från vandringsleden, och det är ju synd. Det ligger is på pussarna ännu, så trots att det känns varmt i solen så är det nog kallt på marken ännu. När vi kom hem gick jag en runda i trädgården, för att se om det finns några vårblommor. Det gör det faktiskt. Snödropparna lyser på gräsmattan. Krokusar tittar upp lite här och var. Jag går också och tittar nästan varje dag, både här och i Lemland, för att se om pionerna är på gång. De har tittat upp nu i alla fall! Jag hittade också några blåsippsknoppar. Nästa helg blommar de nog för fullt! En sak som är otroligt glädjande för mig, är att jag vet var jag ska jobba nästa läsår. På fredag eftermiddag ringde Peter Holm och erbjöd mig jobbet som svenska2-lärare i Övernäs. Jag tackade ja genast, jag behövde ingen betänketid alls! Jag ser fram emot att jobba i Övernäs igen. Nu har jag fäst nästan alla trådar i min tröja och sedan är det bara att sy fast ärmarna och sedan sy ihop den. Jag tar en bild när den är klar. I morgon ska jag hämta mina nya glasögon och solglasögon. Det ser jag fram emot, även om det går bra med linserna också.

Kommentarer

Populära inlägg