LCHF Blomkålssoppa med baconchips

Idag jobbade jag igen. Jag har inte mätt temperaturen idag, för jag måste ju gå till jobbet någon gång. Det har gått bra, förutom att jag har varit trött. Jag har också, konstigt nog, fortfarande ont i muskler och leder. Det känns som om jag har motionerat, fast jag ju inte har gjort något alls på flera dagar. Jag ska nog gå och lägga mig tidigt i kväll, så ska det väl bli bättre i morgon. Jag bestämde mig för att laga blomkålssoppa idag. Det är något jag lagade ganska ofta när jag var vegetarian. Jag använder baconchips i soppan nu, eftersom det ger en bra smak. Här är dagens recept i alla fall: I blomkålshuvud (300 g), 2 små lökar, 2 små vitlöksklyftor, 2 ekologiska biffbuljongtärningar, salt, chilikrydda, paprikakrydda, peppar, ett paket bacon. Stek löken och vitlöken i smör, men utan att de får färg. Tillsätt 7,5 dl vatten, den tärnade blomkålen, buljongtärningarna och kryddorna. Låt koka tills blomkålen är mjuk. Skär under tiden baconet i mindre bitar och knaperstek dem. När blomkålen är mjuk, mixa soppan och rör snabbt ner lite valfri riven ost, beroende på om man gillar stark eller mild ost. Jag valde en deciliter Niskablandning. Det blev gott. Häll upp en portion soppa i en skål och lägg i baconchips. Häll på en skvätt grädde. Baconchipsen sjunker genast till botten, så därför visar jag dem med skeden på bilden. Jag gillar vanligtvis inte knaperstekt bacon, men i soppa blir det inte gott om baconet inte är stekt lite hårdare. Om man vill ha en vitare soppa kan man utelämna chili och paprika, och använda vitpeppar i stället.

Kommentarer

Populära inlägg