Självstyrelsegården

Igår var vi i stan (Mariehamn), eftersom vi båda hade lite ärenden att uträtta. Förutom att åka till stan, klippte vi också gräset i Lemland, och jag trimmade med min nya trimmer. Jag har äntligen hittat en elektrisk trimmer, så det är jättebra. I alla fall, så var jag klar före Mats, så jag satt utanför självstyrelsegården och väntade på honom. Det var otroligt kallt igår, så jag fick till slut ge mig och gå in i lagtinget, men jag satt en stund i alla fall. Här är en bild av lagtinget. Här huserar landskapsregeringen. Här har de byggt en sorts park från självstyrelsegården mot hotell Arkipelag. Jag tycker att den är ganska fin på ett sterilt sätt. Statyn i mitten ser ut som sälar eller något annat havsdjur, enligt mig. Den heter Ståtbådan och är gjord av Alvar Donner 1980. Jag kommer ihåg att den var lite kontroversiell när den gjordes, liksom all konst. Det ansågs inte av somliga att den föreställde någonting. Jag gillar att det är upp till betraktaren. Den passar in i omgivningen, eftersom den ger ett levande intryck i allt det sterila vita. Ha, ha, konstkännaren. Nej, inte riktigt, men man får ju tycka vad man vill, och det är det fina med konst, enligt min åsikt. Det är detsamma med litteratur eller musik. Det finns så många olika skikt att alla får olika intryck och upplevelser. Därför kan det heller inte finnas några auktoriteter som har större rätt än andra att tro att deras tolkning är riktig. Den är däremot lika riktig som vem som helst annans. Ståtbådan väcker i alla fall tankar, så det är ett lyckat och fint konstverk, tycker jag. Vid närmare eftertanke är det synd att jag inte tog en närbild också. Det måste jag ju göra när jag är i stan nästa gång.

Kommentarer

Populära inlägg