Blåst och båtupptagning

Det har blåst hela helgen. I fredags hade jag bjudit min mamma, syster och morbror med sambo på tidig lillajulmiddag. Jag hade först tänkt göra det lite juligt med julduk och röda servetter och julmat, men sen kändes inte det rätt när vi bara är i november flera dagar till, tyckte jag. Jag blev lite anti. Det fick bli blåa tallriksunderlägg och mörka servetter i stället. Jag var riktigt nöjd med det. I stället för julmat lagade jag älggryta med ris och sallad. Det var gott, tyckte jag i alla fall. Det blir nog tid för julmat ännu i december. Det var riktigt trevligt i alla fall. Det blåste ordentligt på Delet när jag skulle åka till Kumlinge i går morse. Jag tog en bild när Alfågeln höll på att svänga in till Hummelvik.
Det kanske inte syns så bra att det blåser. Vi satte upp stjärnan och belysningen i granen och hämtade julgubben i mitt hus när jag kom hem.
Jag tog fram adventsljusstaken också, och vi tände första ljuset i morse när vi drack morgonkaffe. Idag har vi äntligen tagit upp båten. Det blåste på och var eländigt, men en god vän hjälpte till med sin traktor. Mats körde båten och band fast den i trailern.
Det är skönt att den är på land, nu när det blåser hela tiden, trots att det är ledsamt att vi inte kan fara till Brändskär på så länge. Nu gungar jag på Delet, för det blåser ännu mer nu. Jag får vara glad att jag inte är på Ålands hav i alla fall. Nu är det tre intensiva veckor kvar på denna termin innan det blir jullov.

Kommentarer

Populära inlägg