Middag med goda vänner

Jag har ju lovat att jag ska skriva om vår middag igår. Jag ville ha ett färgglatt, vårligt tema. Så här såg bordet ut innan vi dukade fram maten.
Gästerna fick rosa skumvin när de kom.
Det är aldrig fel. Till förrätt åt vi vitlökssniglar. Vi gillar verkligen det, och våra gäster likadant.
Till varmrätt hade Mats lagat en supergod älggryta. Vi åt riven mikrad blomkål och sallad till. Blomkålen såg vi Jamie Oliver laga i ett program och tänkte att vi måste testa och det var hur gott som helst. Det passar superbra till gryta, eftersom det suger upp såsen.
Om ni undrar vad klicken på salladen är, så kan jag avslöja att det är creme fraiche med chili. Jag vispade grädde och blandade med hallon till efterrätt. Det var fräscht och gott. Äter man inte LCHF kan man säkert tycka att det är surt, men vi tycker att grädden smakar så sött att det räcker med den. Som dekoration fick vi en liten bit 70% choklad.
Vi blev mätta och gott var det. Idag blir det dessutom rester. Gott. Jag håller på och lagar en LCHF-pizza med gryta som fyllning. Jag tror att det blir gott med en extralagrad cheddarost som jag har snålsparat på sen jul, eftersom det är så svårt att hitta cheddarost här. Bild kanske kommer.

Kommentarer

Populära inlägg