Lyxmiddag

 

Vi fick abborrfileer av Mats bror igår. Vilken otrolig lyx. Jag gjorde min créme fraîchessås, som jag brukar göra både till fisk och kött, samt grävde upp lite nypotatis. Det blev så otroligt gott. Idag tog Mats sina abborrfileer ur frysen, eftersom gaskylskåpet har blåst ut några gånger, så vi måste steka dem ( stackars oss!). Jag stekte resterna av de kokta nypotatisarna och använde resten av såsen och sen hade vi en otroligt god middag till. Sådan lyx. Om någon vill laga min sås, så består den av det som finns hemma, men till exempel ca 0,5 l créme fraîches, 1 tsk salt, lite svartpeppar, ca 1-2 tsk senap (jag föredrar stark, typ Dijon, men det väljer var och en själv), hackade färska örter enligt det som finns i landet. Jag brukar ha basilika, citrontimjan, rosmarin, gräslök eller lökblast, libbsticka och persilja, men allt beroende av tillgång, förstås. Huvudsaken är att det blir gott.

Kommentarer

Populära inlägg