m/s Bärö

Idag när jag skulle till Enklinge låg det en stor färja där istället för Frida II. De lyfte upp bommen när jag kom, men jag var fortfarande förvirrad, så måste fråga om de skulle gå till Enklinge, trots att det nog var samma personal som på Frida II. Det skulle de ju naturligtvis. Detta visar ju klart och tydligt att människan, eller åtminstone jag, är ett vanedjur. Bara för att det har skett en förändring så blir hela världen skev och man vet inte alls hur man ska bete sig. Ganska intressant egentligen. Färjan heter i alla fall m/s Bärö, vilket förvirrade mig än mer, eftersom jag har hört att en färja som heter Merituuli, eller något sådant ska ersätta Frida II någon gång i framtiden. Nåväl, det visade sig sedan att detta nog var "Merituuli", men att den nu heter m/s Bärö, och faktiskt ska gå mellan Enklinge och Kumlinge. Den är ju bra mycket större än Frida II i alla fall, och finare på ett nyare sätt, men passagerarsalongerna var pyttesmå. De glömde jag faktiskt att fotografera, fast jag annars måste fotografera allt som är nytt och intressant. Detta är vid Enklinge färjfäste. Jag är ombord på m/s Bärö och bredvid ligger Frida II.
Mer bilder från m/s Bärö:

Bärö i bakgrunden.



Det ser ut som om de muddrar eller något vid gamla lotsstationen.
Bilarna står på bildäcket.
Detta känns som en onödigt stor färja för Enklingetrafiken, som inte är så stor, men det är ju upp till företaget hurdan färja de ska ha, antar jag, så de får väl ha vilken färja de vill. Jag såg när vi kom tillbaka till Kumlinge att de såg ut att ha börjat renovera fiskehamnspiren nu. Det var i och för sig motljus och jag såg bara en massa stora grejer där, men jag kan inte föreställa mig vad det annars kan vara som pågår där. Det är ju landskapet som förvaltar piren, tror jag, så de har väl bestämt sig för att rusta upp den. Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång jag är vid färjfästet. Jag tog en bild, men den blev inte så bra, så jag får göra ett nytt försök. Det är ju i och för sig roligt att det händer något nytt och blir förändringar. Det förvånar mig dock att landskapet satsar pengar på att renovera Kumlinges fiskehamnspir just nu i dessa ekonomiska tider, om det är det de håller på med. Men är det det så är väl det positivt. Kanske det leder till några arbetsplatser och sålda matportioner på Kumlinge dessutom. Vi kan alltid hoppas. 
 
 
 

Kommentarer

Populära inlägg