Middagsgäster

Igår hade vi gäster. Jag dukade juligt, för det är ju jul så kort tid att jag inte hinner tröttna innan tjugondag Knut i alla fall.
Jag lagade förrätten. Det är grönsaksoppa med baconchips.
Jag kan skriva hur jag gjorde, ifall någon är sugen på att prova. Ingredienser: Smör att steka i, 1 stor kinesisk vitlök, 1 mild chili, en blomkål, 2 morötter, en näve persilja, 1 liter buljong, 1 dl grädde + 1 dl grädde, ett paket bacon. Smält smör, tillsätt lök, vitlök, chili. Vänta tills vätskan försvinner, men bryn inte. Tillsätt sedan de slantade morötterna och blomkålen i bitar. Låt svettas men inte brynas. När vätskan har försvunnit, tillsätt buljong och persilja. Koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa soppan. Den ska vara tjock, men inte som puré. Tillsätt grädde och rör om. Stek baconchips. När soppan ska serveras, häll lite grädde ovanpå och lägg sedan baconchips ovanpå allt. Jag gjorde en enkel sallad till maten, med friseesallad, gurka, minitomater och granatäpple.
Jag glömde att fotografera huvudrätten, men Mats lagade bearnaisesås och stekte oxfilé. Jag gjorde ugnsstekt sötpotatis också. Till efterrätt gjorde jag chokladmousse med granatäpple.
Receptet kommer från Katrin Zytomierskas bok "Dags att bli smal" : 100 g 70% choklad, två äggulor, 3 dl lätt vispad grädde. Smält chokladen, vispa grädden. Rör ner äggulorna i chokladen och sedan grädden. Häll upp och kyl ner. Efter detta drack vi kaffe med konjak, men utan konjak för mig. Jag var mätt hela kvällen sen. Gott var det och trevligt hade vi också.

Kommentarer

Populära inlägg