Glada Laxen

Vi har en jättefin restaurang på Kumlinge och vi var dit idag, tillsammans med goda vänner. När jag flyttade till Kumlinge för många år sedan var Bärö en sjöbevakningsstation. Som tur är har byggnaderna och allting inte tillåtits att förfalla, utan nu är det en utmärkt restaurang där. Jag valde "tapas" till förrätt. Jag glömde att fotografera det, dumt nog, men det var otroligt gott. Det är gravad och inlagd fisk i olika former, en potatis, samt bröd. Det är verkligen skärgårdsmat i dess rätta bemärkelse. Till varmrätt valde jag oxfilé, och oj oj vad gott det var. Här är en bild på den rätten. Man behövde ju inte gå hem hungrig i alla fall, som är fallet med vissa restauranger, där de till och med tar betalt för vattnet. De gör det till och med på Viking line nu, har jag hört...Till efterrätt tog vi ÅCA glass med jordgubbar, och mm, mm, vad gott det var. Det är riktigt roligt att det nu görs åländsk glass. När vi for dit blåste det jättemycket och öste ner, men när vi skulle åka hem började det klarna upp. Det blev vindstilla och soligt till slut innan vi hann hem, så det var en jättefin kväll. Här är lite bilder:

Kommentarer

Populära inlägg