Bomarsunds fästning och m/s Spoven

Jag har alltid tyckt om Bomarsunds fästning. Jag tycker att det är så fascinerande att de har byggt den för hand. Stenarna är ju riktigt stora och tunga. Sedan är det ju också det att den är gjord i Åländsk röd granit och det är mycket vackert. Idag, efter att jag slutat skolan skulle det ju dröja länge innan färjan skulle gå, så jag promenerade lite runt ruinerna. Det var varmt och skönt och väldigt soligt idag. Här är lite bilder från Bomarsund.Efter att jag varit till Bomarsund åkte jag direkt ner till Hummelvik, för jag tänkte att jag kunde sitta där och läsa lika gärna som att åka någon annanstans. Som tur var! När jag kom ner blev jag förvånad för jag såg att m/s Spoven höll på att lägga till vid Hummelvik. Jag undrade vad som var på gång, om den hade ersatt Knipan eventuellt. Ett väldigt brett fordon körde iland med en grävskopeliknande sak på flaket. Det var nästan läskigt när det körde förbi mig, för det var ett ordentligt åbäke. Det kom en kille från Spoven och frågade vart jag skulle. När jag sa att jag skulle till Kumlinge frågade han om jag ville åka med dem, så skulle jag komma hem tidigare, eftersom de skulle till Enklinge. Sen kunde jag åka vidare från Enklinge föreslog han. Det var ju supertrevligt! Det är klart att jag ville åka med och komma hem tidigare. När jag körde ombord frågade han dessutom om jag ville ha kaffe. Sen kom han med kaffe till bilen. Ett sådant bemötande tycker jag mycket om! Efter en stund kom han och frågade om jag ville ha mer kaffe och sitta uppe i hytten och prata med dem. Det ville jag verkligen! Det var otroligt trevligt att sitta uppe i hytten och se ut över Delet. Det är två personer som jobbar på Spoven och de kör extraturer som inte ryms med på de vanliga färjorna. Intressant! Man lär sig något alla dagar. I alla fall så körde de iland mig i Enklinge sedan och la till där. De skulle ta Alfågeln tillbaka till Hummelvik sen. Jag tycker det är så trevligt när man träffar människor så där apropå. De hade också ringt till Bärö och bett dem vänta ifall vi inte skulle hinna i tid till Enklinge, vilket vi ju ändå gjorde. Det är ju så trevligt att Ansgar också är ett företag registreat i Kumlinge. En av dagens positiva upplevelser!

Kommentarer

Populära inlägg