En härlig och njutbar sommardag

Det känns fint att bara vara hemma i några dagar. Vi har varit på resa så mycket nu att det känns bra att bara vara på land. Sen är det ju skönt att åka till Brändskär en stund varje dag också. I morse gick vi upp ganska tidigt och for iväg efter att vi druckit kaffe och hört om katastroferna i USA och Kanada. Vi såg på en katastroffilm igår om ett tåg som körde iväg av sig själv och en olycka som avvärjdes, så det kändes konstigt i morse när exakt samma sak hade hänt på riktigt, men nu gick det så illa som det kunde gå. Flygolyckan är också hemsk, men som tur är skadades inte så många i den. Vi blir alla dagar påminda om att vi borde ta tillvara den tid vi har och njuta av varje dag så mycket som det går, men det är så lätt att glömma detta i vardagen. Idag tog jag i alla fall tillfället i akt efter att vi jobbat en stund på Brändskär. Jag gick och simmade och njöt av det underbara vädret och det varma vattnet. Sedan låg jag i solen och njöt av värmen. När vi kom hem gick vi och sökte upp kattorna, som låg och sov i gräset. De var slöa och jag höll i Holger, som låg som en trasa i min famn. Gulligt. Jag kom sen på att jag borde fota på tomten lite på sommaren också. Det glömmer jag lätt bort, eftersom allt är vackrare på vintern oftast. Det finns ett ställe där det växer en hel tuva med nattvioler, t.ex. De är ju verkligen vackra.Jag måste också ta en bild av alla bondägg som ligger på åkern där vi körde snöskoter för bara några månader sedan.Nu börjar också smultronschersminen blomma. Det brukar dofta i hela trädgården när hela busken blommar. Det är nästan bedövande. Vid Annagården har de ännu större buskar och de står i solen, så de är helt vita redan. Det kanske märks att jag tycker om vita blommor. Just nu blommar också mina pioner. Eller snarare två av mina fyra pioner. Jag har en rosa också, som är jättefin, men den har inga blomknoppar alls i år, tyvärr. Jag hoppas att den repar sig till nästa år, för den är så fin. Jag tog i alla fall bilder på mina vita pioner.Jag har en till planta, men den har aldrig blommat, så jag har ingen aning om vilken färg det är. Jag hade lappar på dem förut också, så att jag skulle veta vad de heter, men de har försvunnit, så det har jag ingen aning om. Jag tog också en bild på löjtnantshjärtat. Mormor hade rosa löjtnantshjärta i trädgården när vi var små. Jag tyckte alltid att den var så fin. Jag har dock köpt en som är vit, eftersom jag tycker så mycket om vita blommor. Nog för att jag tycker om rosa blommor också, men nu blev det en vit i alla fall. I bakgrunden syns rosa fänrikshjärta. De finns ju också i vitt, men dessa föredrar jag rosa, jag vet inte varför. Nåväl, detta är de blommor som är finast just nu. Jag ska ta fler bilder från trädgården senare, men nu ska vi se på Formel 1 och heja på Kimi så klart. Ja, vi ska väl heja på Valtteri också naturligtvis.

Kommentarer

Populära inlägg