Kjol och mera växtfärgning

Idag åkte vi till Brändskär på eftermiddagen, för Mats hade först ett möte med en flygare som kanske vill utveckla flygfältet. Mats arbetade med kjolen. Jag tycker att det blir väldigt fint. Nu är det bara resten kvar! Jag agerar ju springflicka när Mats arbetar, men när han arbetar med kjolen behöver han inte lika mycket hjälp som annars, så jag hann också plocka en hink med allöv.Jag har färgat garnet med lökskalssoppan nu på kvällen och färgen blev helt otroligt intensiv, så det räcker nog till ett bad till i morgon. Jag har just börjat koka allöven. Den soppan ska få koka i två timmar, för jag vet inte hur mycket färg allöv avger, eftersom jag aldrig testat förut. En sak är intressant med allöv, och det är att det doftar parfym när man kokar dem. Annars brukar det stinka när man kokar det ena och det andra. Lökskalen luktade ju faktiskt lök, vilket inte är så konstigt, men mossa och tagetes doftar inte parfym i alla fall. Jag har dock aldrig varit med om att något som annars inte luktar något doftar parfym när man kokar det. Intressant. Löven blir också bruna. Jag ska färga i morgon på morgonen, så jag avger rapport därefter!

Kommentarer

Populära inlägg