Garnfärger

Nu har jag slutat växtfärga för denna gång. Jag har lite garn kvar, men jag ska spara det så länge, eftersom jag skulle vilja färga med tuschlav och färglav, men då måste jag hinna plocka det också. Här är i alla fall de garner som jag har färgat i denna omgång, alla på en gång. Jag fotograferade dem ute i solen, så de ser lite blekare ut än de är i verkligheten. Den som är längst till vänster är vassvippor på mörkgrått garn, sedan vass på vitt garn och även på grått garn. Efter detta, dvs. fjärde från vänster är mörkgrått garn färgat med lökskal. De tre följande är grått garn färgat med lökskal. Sedan kommer två härvor som är grått färgat med andra lökskalsbadet. Det har gett en vacker gul färg, som inte syns så bra, eftersom de andra lökskalsfärgade härvorna är så starka. Sist kommer två härvor färgade med allöv. Det har gett en vacker ljusgul/grön färg. Det är tur att jag är klar med garnerna nu, för i morgon är mina pinnar klara och då ska jag fläta korgar tills pinnarna tar slut. Man måste göra saker i vågor ibland, särskilt på sommaren. Jag kan inte färga garner när som helst, utan måste göra det när det finns material. Jag kan heller inte lägga pinnar i blöt på vintern, eftersom jag inte har någonstans att lägga dem i blöt inomhus, så jag måste passa på nu.

Kommentarer


  1. Sköna ljusgröna nyanser ,det måste ju va kul att kunna göra egna färger .
    Det är väl ullgarn..jag skulle vilja kunna färga tovad ull eller ska man då färga ullen innan man tovar?

    SvaraRadera
  2. Det är väldigt roligt och spännande att färga garn. Det är ullgarn, jo. Det går säkert med andra material, men jag tror att det behövs olika kemikalier då. Jag vet faktiskt inte hur man gör med tovad ull, eller med ull som inte är spunnen. Jag har bara färgat garnhärvor.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg