Älgjakt

Jag har gått i drev hela dagen idag. Det fina för mig, förutom motionen och gemenskapen är naturupplevelsen. Det var mörkt ännu då jaktlaget träffades. Det bestämdes att vi skulle börja i ett visst område, där en skadad älg synts till. Ingen vill att djuren ska lida. Det var en perfekt morgon. Det var vindstilla och klart. Vi åkte båt till första passet.
Så här vackert var det på sjön. Detta var platsen där jag sen började gå.
Mats satt på pass hela dagen idag. Vi grillade korv mitt i dagen och avbröt för kaffe på eftermiddagen, och det behövdes. Jag fick sitta under tornet med Mats sista passet. Det är spännande, för man vet aldrig vad som händer.
Där uppe sitter Mats.
Det blev 8 älgar idag, 4 kalvar, 3 kor och en tjur. Jag har inte haft stegräknare när jag har gått i drev förut, men jag har ju misstänkt att det måste bli några steg när man går hela dagen. Förutom detta är det ju jobbigare att gå i skogen, genom kärr och upp och nerför berg. Jag har i alla fall slagit mitt rekord flera gånger om. Jag måste gå lite längre alla dagar nu, fram tills det blir jakt igen. Eller, det blir ju jakt i morgon, men jag ska åka med tidiga färjan, så jag ska vara med igen först om två veckor. Nästa vecka ska vi reda upp köttet och det är ju allhelgonahelgen, så då är det ingen jakt. Jag hinner således gå ganska mycket på två veckor, så att jag är i någorlunda skick. Jag har ju gått mycket nu, men nog blev jag trött ändå. Jag har ju gått 14 km idag, så det är väl kanske inte så konstigt, även om jag är i någorlunda skick nu. Det har varit en fin dag.

Kommentarer

Populära inlägg