Insamling av pil

Varje år ser jag utmärkta korgpinnar växa i dikesrenarna här nära oss. Varje år tänker jag att jag ska ta vara på dem när löven har fallit. Det är samma sak varje år, att precis när löven är nästan helt borta och jag tänker att det är dags att klippa och ta vara på dem, så hinner våra effektiva vägarbetare putsa renarna, så att alla pinnar är borta. Jag har ju en egen odling, men de här naturpinnarna är mycket mörkare. Det känns också bra att ta tillvara sånt som annars blir förstört. Nu har jag sett på pinnarna i några dagar, och de är så fina, men det är fortfarande löv kvar högst upp.
Jag begav mig ändå ut och försökte dra av löven. Det gick ganska bra. Det kändes miljövänligt att köra hem dem på cykeln.
Jag gick i två omgångar, men hade så lite tid, att andra buntens löv fick bli kvar. Jag ska ändå sortera enligt längd nästa vecka, så jag får putsa dem bättre då.
Jag är i alla fall otroligt nöjd med att äntligen ha lyckats klippa fina pinnar direkt från naturen. Nu ska de torkas efter att jag sorterat dem. Nästa vinter kan jag sen lägga dem i blöt och fläta med dem.

Kommentarer

Populära inlägg