LCHF-pizza

Idag slutade vi tidigare i skolan, efter att eleverna hade repeterat igenom hela julfestprogrammet, städat, dekorerat salen, satt upp sina alster på väggen och ätit. Sedan blev det lite betygsskrivning och annat som behövdes göras och nu borde allt vara klart inför julfesten i morgon. Jag åkte till affären idag och passade på att köpa grynost. Jag har tänkt prova ett recept på en pizzabotten som jag har hittat på www.femme.se/56kilo. Receptet är egentligen: 3,75 dl keso, 3 ägg, 2,25 msk fiberhusk och 2 dl riven parmesanost. Jag hade 2 burkar grynost med 200g i varje och tog båda. Min fiberhusk har varit slut länge och det finns inte på affären längre, så det fick bli fibrex. Jag satte istället i 3 matskedar. Jag mixade grynosten, äggen och fibrex med en stavmixer. Sedan tillsatte jag riven parmesanost. Botten ska i ugnen på 225 grader i 15 minuter, men jag tog inte tid, utan väntade tills den såg lagom gyllene ut. Sedan lade jag på ett tunt lager tomatpure, lite oregano, ganska mycket riven prostens ost och sedan italiensk bacon ovanpå. Den är lite rökig och mycket tunnare än amerikansk bacon. Jag hade faktiskt inte några tomater eller någon paprika hemma, så det får vara idag, fast det skulle ha varit gott. Så här fin blev pizzan i alla fall:

Kommentarer

Populära inlägg