Snö

Jag åkte till Mariehamn i torsdags och gick på liberalernas höstmöte. Det blåste och snöade och var halt, så det var inte riktigt gynnsamt för skärgårdsbor att åka till stan i alla fall. Det var ordförandeval och Katrin Sjögren blev vald till ny ordförande. Grattis och lycka till Katrin! Mats blev vald till första vice och Tony Asumaa till andra vice ordförande. På fredagsmorgonen hälsade jag på mormor på sjukhuset och handlade lite mat.Det blev ett ordentligt snöoväder. De kallar det visst snökanon. Jag tog några bilder från när jag satt och väntade på Ejdern i fredags eftermiddag. Jag kan ju säga att det var otroligt halt och blåsigt och dålig sikt på väg ner till Långnäs.
Man kanske inte riktigt ser hur stora vågorna är och hur mycket snön yr, men i alla fall.
När jag satt och väntade ringde Mats och sa att han hade krockat med en annan bil i Mariehamn, så jag åkte tillbaka till Mariehamn och hämtade honom. Det var så dålig sikt och halt att han halkade ut lite för långt och en dam råkade komma lite för snabbt, så det tog i. Ingen blev skadad som tur var. Vi hann med Alfågeln, och som tur var fanns det plats. Tur i oturen. Jag såg en bil som stod nästan upp och ner i diket på Östra utfarten när jag körde in till stan. På morgonen stod en lastbil i en av rondellerna och kom inte vidare, så det var väldigt dåligt före. Vi kom ner till Hummelvik ordentligt i alla fall. Igår (lördag) tog vi upp båten och städade. Jag tog fram julmattorna och adventsljusstaken och stjärnan. Det är ganska mysigt. Nu på morgonen sov vi ända till 7.30, eftersom vi var uppe ganska sent. Vi hade goda vänner här på middag. Vi åt ett lillajulbord, vilket var trevligt och gott. I morse blev himlen alldeles orange.
En liten stund efter att jag tagit solbilderna började det snöa:
Nu har jag gett fåglarna mat och ska ta det ganska lugnt idag.

Kommentarer

Populära inlägg