Granar

I morse gick Mats och jag upp tidigt och såg på en film om skjutningarna i München 1972. Den var bra. Efter det städade vi lite och åkte sen till gymmet och tränade. Vi for sen iväg till Bäcking vid 10-tiden för att börja arbeta med mammas granar. Det är kallt och vackert idag. Det har varit ca -7 grader. Det var iskristaller på marken. Det kändes kallt först, men sen får jag alltid varmt när jag börjar jobba. Så här såg det ut innan vi började. Här drar Mats fram en huggen gran, så att han ska kunna kvista och såga den. Medan Mats sågade och körde traktor högg jag ved. Jag kan ju säga att jag inte riktigt hann med, men jag gjorde mitt bästa. Här är högen som jag har huggit idag i alla fall. Dessa ligger kvar ohuggna och får huggas efterhand som jag hinner och orkar. Jag högg två granar och lämnade en. Mats har dragit ihop kvistarna till en fin majbrasa åt mamma. Vi höll på i tre timmar och mer orkar vi inte idag. Jag har inte huggit någon ved i år förrän nu och är trött, och det är jobbigt för Mats att såga också. Man ska inte hålla på med farliga saker när man är trött, för då kan man lätt skada sig. Så här ser det ut nu i alla fall, så lite ljusare är det ju. Vi får ta fler granar andra helger och på sportlovet. Nu ska vi se lite på skidåkning, städa lite till, tvätta kläder och sen bada bastu och ta det lugnt och njuta av kvällen.

Kommentarer

Populära inlägg