Pilklippning

Idag sågade och körde Mats ved igen. Jag klippte klart i pilodlingen. Jag lämnade dock några buskar, eftersom jag ska starta en ny odling i vår och behöver ta de pinnar som finns. Jag ska också plantera några korallkorneller. Här ser man odlingen efter klippningen. Jag har röd belgier och Carl Jensen. Röd belgier förgrenar sig helt klart mer, så jag har lämnat mest Carl Jensen. Jag gillar egentligen bruna pinnar bättre än gröna, men det är ju en fröjd att jobba med Carl Jensen när de är så långa, smala och böjliga. Här är en bild på Carl Jensen. När jag var klar med odlingen började jag klippa pinnar i skogen. Det går ju ganska fort att få ihop pinnar i skogen en sån här vinter när det inte är någon snö. Hassel har ju verkligt fina skott, raka och långa med vackra rosa knoppar. Jag har aldrig flätat med hassel, så jag vet inte hur det är, men jag klippte en stor bunt med skott i alla fall, så får vi väl se hur det går. Jag tittade också i diket där det brukar växa alar och det fanns vackra och mjuka samt långa och gröna skott där, som jag hoppas går bra att fläta med. Jag upptäckte också röda och smala skott i diket. De var väldigt vackra. Jag tror att det brukar växa hägg där, så det ska bli spännande att se i vår vad det är för något. I morgon ska jag samla mer, för det är ju verkligen fint om det går att använda pinnar från naturen i den egna skogen som komplement till odlingen. Jag ska ta en bild på mina hasselpinnar och de andra i morgon, så kanske någon annan vet vad det är för slags pinnar. Vi har också varit på gym idag och jag har stickat klart bak- och framstyckena, samt kragen och börjat på ärmarna till min tröja. Kanske jag blir klar med tröjan innan våren kommer med lite tur! :-)

Kommentarer

Populära inlägg